החלמה מניתוח מוהס

מה קורה לאחר ניתוח מוהס

הניתוח הסתיים, הגידול הוסר בשלמות, השחזור וסגירת הפצע כבר הושלמו מה עכשיו?

קודם כל, מוודאים שמרגישים טוב !  חולשה, סחרחורות, דפיקות לב, כאבים בחזה, הזעה- כל אלו תופעות שיש ליידע את הרופא והאחות, ולא לעזוב את המקום.

לא להרטיב את איזור הניתוח 24 שעות-  תהליך הריפוי של הגוף מתחיל מיידית. מערכת החיסון שולחת לאזור תאי דלקת שמתחילים בריפוי הפצע. לאחר יממה כבר מייצר הגוף ציפוי האוטם את קו התפרים ומונע מנוזלים ומזהמים לחדור פנימה. לכן קיימת ברוב המיקרים הנחייה לא להרטיב את מקום הניתוח 24 שעות, עד יצירת אותו ציפוי.

כאבים לאחר הניתוח

ההרדמה המקומית חולפת לאחר שעתיים עד ארבע שעות מתום הניתוח. אז יכולים להתחיל כאבים. אני ממליץ לקחת כדורים נגד כאבים. אין צורך להיות “גיבורים” ולא לקחת, ועדיף לקחת עם תחילת הכאב, ולא להמתין שיכאב יותר, ואז הכדור פחות יעיל. הכאב אופייני ליממות הראשונה והשניה לאחר הניתוח. אם הכאב ממשיך או מתגבר הדבר יכול להעיד על תחילת זיהום או בעיה אחרת, ויש להיוועץ ברופא המנתח.

נפיחות

נפיחות לאחר הניתוח היא נורמלית. אזורי העפעפיים והשפתיים מאוד רגישים לניתוחים, ומגיבים בנפיחות שיכולה להיות משמעותית. כדאי להשתמש בקומפרסים קרים מייד לאחר הניתוח ובשעות הראשונות לאחריו. כדאי גם להרים הראש, לישון על שתי כריות במקום אחת. בניתוחים באזור המצח ייתכן ונפיחות בעפעפיים תופיע רק מספר ימים אחר כך, זאת בשל הזמן שלוקח לנוזלים לרדת עם כח המשיכה מהמצח לאזור העיניים, והתופעה תקינה. הנפיחות חולפת לאחר מספר ימים. אם הנפיחות הולכת ומתגברת יש לפנות לרופא.

דימום

דמם קל מקו התפרים היא תופעה תקינה לאחר ניתוח מוס. בד”כ לחץ מקומי מתון במשך 15 דקות ללא הפסקה פותר את הבעיה. קומפרסים קרים מכווצים את כלי הדם ועוזרים גם הם.

במידה והניתוח הוא בידיים או ברגליים, הרמת היד או הרגל מעל גובה הלב מפסיקה בד”כ את הדימום. בניתוח באזור הפה והשפתיים מומלץ להימנע משתיה של משקאות חמים ומלעיסה מאומצת ביומיים שלשה הראשונים, היות ופעולות אלו יכולות לעורר דימום. במידה והדימום אינו פוסק, או הנפיחות באזור הניתוח הולכת ומתגברת, יש ליידע את הרופא המנתח.

זיהום

זיהום נובע מחדירת חיידקים לאזור הניתוח. בד”כ זיהום מופיע בימים השלישי והרביעי לאחר ניתוח, אך יכול להתחיל כבר לאחר יממה או לאחר שבוע. יש מיקרים בהם מומלץ לתת טיפול אנטיביוטי כבר ביציאה מחדר הניתוח, כתלות בסוג הניתוח. חום, כאבים הולכים ומתגברים, נפיחות ואודם מקומי הם הסימנים העיקריים לזיהום. במידה ואלו מופיעים, יש ליידע את הרופא המנתח בהקדם.

ים? בריכה? ג’קוזי?- בד”כ מכילים חיידקים, ומומלץ לא להכנס אליהם כל עוד יש תפרים, או אם הפצעים פתוחים או פתוחים בחלקם.

מייקאפ?- לא על תפרים, ולא על פצעים פתוחים.

מנוחה

מומלצת בימים הראשונים לאחר הניתוח. פעילות מאומצת יכולה כפי שאמרנו לעורר דימום, ולהגביר את הכאב. כדאי מראש לתכנן ימי חופש לאחר הניתוח.

חשוב להבין כי הצלקת אינה חזקה מייד לאחר הניתוח. גם לאחר הוצאת התפרים הצלקת עוד חלשה, והיא מתחזקת במהלך החודשים הראשונים. לכן יש להיות עירניים, ולחזור לפעילות בצורה הדרגתית, בכדי למנוע פתיחה של קו התפרים.

נסיעות

כחלק מההתכוננות לניתוח מוס, כדאי להימנע מנסיעות בשבועיים הראשונים לאחר הניתוח. כפי ששמתם לב, עיקר אי הנוחות והסיבוכים יכולים לקרות בפרק זמן זה, ולא כדאי לקלקל נסיעה בשל כאבים, זיהום או דמם, ובעיקר להיות במצב של אי וודאות, כשהעזרה הרפואית רחוקה.

סיכום

ההחלמה לאחר הניתוח וריפוי הפצעים הם תהליכים שלוקחים זמן.

הימים הראשונים יכולים להיות קשים יותר, ובהמשך יש שיפור עד החלמה מלאה.

חשוב להצטייד בהרבה סבלנות, ולדעת מה צפוי בתהליך.

חשוב לדעת שיש כתובת, ובמידה ויש שאלות, ניתן לפנות לצוות הרפואי.

 

בברכת החלמה מהירה

צרו קשר

    דילוג לתוכן